3-210

3-210

Sénat de Belgique

Annales

JEUDI 22 MARS 2007 - SÉANCE DE L'APRÈS-MIDI

(Suite)

Question orale de M. Patrik Vankrunkelsven à la vice-première ministre et ministre du Budget et de la Protection de la consommation sur «les techniques de vente de sonneries pour GSM» (nº 3-1461)

De heer Patrik Vankrunkelsven (VLD). - Jongeren die via hun gsm een ringtone willen downloaden krijgen vaak een abonnement op ringtones aan hun broek, met ruzies met hun ouders en hoge gsm-rekeningen als gevolg. Soms wordt automatisch zes euro per week aangerekend, zonder dat de consument dat op voorhand wist.

Bedrijven zoals Jamba en Celldorado hanteren bewust deze dubieuze handelspraktijken. Ze proberen zich naar de letter van de wet te schikken. In de televisiereclame gaat de tekst met de vermelding dat het om een abonnement gaat echter zo snel vooruit, dat niemand hem kan lezen.

De gsm-operatoren gaan ook niet vrijuit, want ze ontvangen een vergoeding om hun kanaal ter beschikking te stellen. Ook zij krijgen veel klachten over die praktijken. Ik vraag me af of de gedragscode die met de gsm-operatoren is afgesloten wel nuttig is als hij op allerlei manieren wordt omzeild.

Overtreedt het bedrijf Jamba hiermee onze wetgeving op de handelspraktijken? Acht de minister een aanpassing van onze wetgeving noodzakelijk? Is de minister van plan op te treden tegen deze praktijken? Zouden concrete afspraken met de gsm-operatoren niet kunnen leiden tot een gentleman's agreement waarbij voor het aanvragen van een ringtone telkens een sms gestuurd moet worden en dit tegen een vast bedrag per ringtone? Dit systeem is vergelijkbaar met wat nu geldt voor het downloaden van iTunes via internet, waarbij voor een muziekje wordt betaald, en voor niets meer.

Mevrouw Freya Van den Bossche, vice-eersteminister en minister van Begroting en Consumentenzaken. - Naar aanleiding van de gesignaleerde feiten heb ik de Algemene Directie Controle en Bemiddeling van mijn administratie verzocht om een onderzoek in te stellen naar de diensten van Jamba. In 2005 werden die diensten al eens geschorst omdat Jamba zich niet hield aan de gedragscode die de operatoren destijds op mijn verzoek zelf hebben opgesteld. Die code bevat richtlijnen over de betaalde diensten zoals de in- en uitschrijvingsprocedure, de prijsvermelding, en dergelijke meer. Ik ben het met de vraagsteller eens dat er meer dient te gebeuren.

Samen met collega Verwilghen bereid ik een koninklijk besluit voor betreffende het telefoonnummerplan. Het begincijfer van een sms-nummer zal voortaan duidelijk maken over welke dienst het gaat. Sms-nummers die bijvoorbeeld beginnen met het cijfer 5, zullen maximaal 50 cent kosten; beginnen ze met een zes, dan kosten ze maximaal 2 euro per oproep. Voor abonnementen zal een afzonderlijk begincijfer gebruikt worden. Wanneer bij het downloaden van een ringtone meteen ook een abonnement begint te lopen, moet het nummer beginnen met het cijfer 9. Zo is voor de gebruiker onmiddellijk duidelijk of hij al dan niet een abonnement neemt, terwijl hij dat nu vaak pas achteraf moet vaststellen.

Met toepassing van het ministerieel besluit nummerblokkering kan de gebruiker alle betalende nummers in één keer blokkeren. Die blokkering is tot nu toe niet selectief. Dankzij het telefoonnummerplan wordt de categorie van een sms-nummer herkenbaar en kunnen sms'jes voortaan ook selectief worden geblokkeerd. Ik zal de selectieve blokkering dus in het desbetreffende ministerieel besluit laten opnemen. Daardoor zal de consument zich beter kunnen beschermen.

De heer Patrik Vankrunkelsven (VLD). - Door de ingreep van de minister wordt het probleem grotendeels opgelost. Toch heb ik nog een bijkomende vraag.

Vindt de minister het toelaatbaar dat een gebruiker zich met één enkel sms'je kan abonneren? Ik zou nog iets verdergaan. Binnen welk tijdsbestek wordt de voorgestelde oplossing operationeel? Mochten de gangbare praktijken nog maanden of jaren aanhouden, dan zullen tal van jongeren er dag in dag uit blijven intuinen. Dat moeten we toch voorkomen.

Mevrouw Freya Van den Bossche, vice-eersteminister en minister van Begroting en Consumentenzaken. - Op basis van de bevindingen van de inspectie zal ik alvast overleg plegen met de aanbieders van dergelijke diensten om te zien of ze de bestaande gedragscode inmiddels al op vrijwillige basis kunnen aanvullen zodat alles binnen de perken blijft tot het ministerieel besluit wordt aangepast. Ik zal het geplande tijdschema meedelen. Daaruit kan blijken of tussentijds overleg al dan niet zinvol kan zijn.